Exil 51: Největší tragédie je nehrající muzikant

V létě roku 2009 se rozpadá docela slušně rozjetá kapela Apex. Bubeník s basákem nemají do čeho píchnout. Díky souhře různých okolností se ale zanedlouho střetávají cesty čtyř muzikantů z několika kapel, kteří nacházejí svůj exil pod 51. rovnoběžkou. Od podzimu začínají zkoušet, jamovat, dávat dohromady různé nápady a už z kraje roku 2010 vystupují pod názvem Exil 51. Jak se daří kapele, hrající moderní alternativní pop-rock, jaké má plány do budoucna a jak vznikají písně? Nejen to se dozvíte v našem dalším rozhovoru…

Představte v několika větách Exil 51 – kdo z jaké kapely přišel a jak to s těmi kapelami vypadá v současné době?

Tomáš: Já jsem přišel z kapely Apex, kde hrál i Vojta. Apex zhruba rok už nefunguje. Přestalo to nějak fungovat a založení EXILU byl velkej krok dopředu;)

Vojta: V kapele Apex jsem hrál na bubny a když jsme se loni na jaře rozpadli, tak jsme s Tomem hledali nějaký nový projekt, v létě jsme se dali dohromady s Honzou a jako klávesáka jsme vzali Matyáše, který v té době hrál se mnou v kapele Mystream. Ta se bohužel letos na jaře rozpadla, takže se teď plně věnuji Exilu.

Honza: Dřív jsem hrál se skupinou LORELY, která už ale skoro 3 roky nefunguje. Čas od času si zahraju s bluesrockovou bandou HLADOKOP. Kolem a kolem jsem vlastně při zakládání EXILU s žádnou kapelou nějak aktivněji nehrál, spíš jsem byl ve fázi zakládání nějaký bandy, všemožného zkoušení atd., EXIL byl vysvobození :-). (největší tragédie je nehrající muzikant :-), a to jak tragédie osobní, tak tragédie pro okolí)

Vaše hudba je velmi osobitá, kdo ji skládá? Jsou songy předem nalajnované autorem nebo vše vzniká spíše jamováním ve zkušebně?

Tomáš: No tak vznik skladeb se strašně liší. Můžu uvést nějaké příklady. Například skladba MAYDAY. Tu jsem napsal komplet já, teď mám na mysli hudbu. Ale například některý party kláves si dodělal sám Maty a taky něco vymyslel Vojta, kterej taky přearanžoval rytmiku refrénu. Text jsem psal já, s tím že Honza vymyslel celou druhou sloku. Pak bych zmínil Říjen 27 (píseň, kterou jsem původně složil pro Apex), kterej jsme nedávno kompletně předělali. Nejdřív jsme jí pojali podobně jako s Apexem, akorát Vojta vymyslel jiný intro. Ovšem po tom, co jsme jí 2× zahráli na koncíku a odezva nebyla moc dobrá, navíc ani my jsme z toho neměli moc dobrej pocit, tak jsme se rozhodli předělat jí ještě jinak. Zkusili jsme jam a vznikla nová sloka, která má správnou jamovací šťávu.. A pak jsme ještě vymysleli nový vokály atd.. Jinak většinu skladeb skládá Honza a Vojta nám taky složil už pár písní. O tom můžou něco říct kucí sami ;)

Vojta: Skladby co hrajem vznikají asi takhle – Tomáš, Honza nebo já něco doma vymyslíme, většinou v podobě sloky, refrénu a nějaké vyhrávky nebo změny. Ve zkušebně pak dochází k fázi 2, tj. vymyslet aranže. Každý kdo má nějaký nápad ho prezentuje, zkusíme ho zahrát a buď použijem nebo nepoužijem. Někdy se stává, že z toho co původně někdo z nás do zkušebny přinesl nezůstane ani tón, občas se zase použije skoro všechno. Máme tedy tři autory a čtyři „aranžéry“, vznikají tak hodně různorodé písně. Texty vznikají často až po hudbě, na ně pak nabalujeme různé vokály, výkřiky a tak podobně. Textaři kapely jsou až na pár výjimek Tomáš a Honza.

Honza: Jak říká Tom, většinu věcí asi skládám já nebo on, nějaký věci udělal Vojta. U mě je to tak, že přinesu kila a nějakou tu představu o feelingu tý songy, aranže pak ladíme všichni dohromady – různě vymýšlíme co a jak, např. vokály, klávesy atd.. Tom u svých věcí většinou přinese už i nějakou ucelenější představu o aranžích, který udělá na kompu . Pak se to buď nazkouší tak, jak to přinesl vymyšlené a nebo se to různě překopává… někdy vůbec, někdy víc :-) (viz třeba ten Říjen..). Vojta svoje nápady skládá na klavír, takže tam se pak taky ty aranže dodělávají spíš hromadně na zkoušce. Každá naše songa má svůj příběh, jen málo věcí hrajeme tak, jak je autor přinesl :-), hodně zkoušíme různý varianty, myslím, že si s tím docela vyblbneme :-). Nikdy předem nevíme, co z toho vyleze..

Maty: Já sice zatím nepřispěl žádnou písní, ale na aranžích se podílím co to dá…

Kde jste nahráli demo a jaká byla spolupráce se studiem?

Tomáš: Demo jsme nahráli ve studiu Brainstorm a SPIN. Spolupráce s Honzou Rejentem, u kterého jsme nahrávali bicí, byla pohodová jako vždy. Spolupráce s Honzou Hladíkem byla ultraextrabombová jako vždy!!

Honza: Všechno řekl Tomáš, souhlas. Honza Rejent je pohodář a Honzu Hladíka asi všichni znají… V jeho studijku bych mohl trávit hodiny a hodiny :-). Takže tyhle dva lidi opravdu ideální kombinace…

Jaké jsou největší hudební vlivy? Existuje nějaká kapela, na které se všichni shodnete?

Tomáš: Pro mě osobně v současnosti kapela Porcupine Tree. Řek bych, že i pro Vojtu, ale oba posloucháme další spoustu jinejch výbornejch kapel.

Vojta: Každý člen kapely má úplně jiný hudební záběr, určitě existují kapely, která se líbí všem, z těch českých to může být třeba Vltava nebo Blue Effect. Ovšem kdybych měl jmenovat jednu kapelu, která by byla náš společný vzor, tak nevim nevim. Každopádně souhlasím s tím že kapela Porcupine Tree je pro mě teď asi největším vlivem.

Honza: Vlivy.. no toho je hodně. Fakt hodně. V nějakým věku jsem spoustu času poslouchal Deep Purple a Johna Lennona, pak jsem přesedlal na starou LUCII v kombinaci s The Presidents of the USA. Potom se mi hodně líbily třeba EXPLOITED, SUICIDAL TENDENCIES, RATM a vůbec spíš tvrdší věci. Do toho vždycky čas od času něco tanečního jako třeba Apollo 440, Royksopp… Ovlivnilo a ovlivňuje mě vážně hodně muziky, skoro v každém žánru se najde něco, co mám rád a poslouchám. Nejvíc mě stejně ale dostali Pearl Jam, ty už poslouchám spoustu let a pořád mě to bere. Některý věci od Porcupine Tree se mi taky líběj, třeba písnička She’s moved on mi přijde super…

Organizujete si koncerty sami nebo to necháváte na ostatních? Vybíráte si akce, na kterých zahrajete nebo „berete všechno“?

Tomáš: Koncerty si snažíme domlouvat co to dá. Dokonce máme interní soutěž, abychom byli aspoň nějak motivovaní si je domlouvat.. Ale už se nám taky párkrát stalo, že nás někdo nezávisle pozval…

Honza: Jak říká Tomáš. Jinak akce si nevybíráme, hrajeme všude, kde nás někdo chce. Nebo teda zatím to tak bylo…

Jak je to v kapele s hudebním vzděláním? Je podle vás teoretická znalost dnes již zbytečná?

Honza: Mám za sebou 8 let hudebky – violoncello, kde jsem měl nauku pravidelně mezi 2–3 :-), nikdy mi to nějak nešlo a ani mě to nebavilo. Teď jsem na tom vůbec bídně. Občas by se to asi hodilo, teorie podle mě může být dobrým pomocníkem. Sama o sobě z člověka ale dobrýho muzikanta neudělá, základ je nějak to cítit. Taky podle mě záleží na stylu muziky, který člověk hraje.

Tomáš: Určitě ne. Já bohužel už nějakej ten pátek s teorií bojuju, a snad se jí i možná jednou naučim.. Každopádně je to dobrý pro improvizaci, aby člověk věděl co může a nemůže (pokud nemá extra dar od boha) atd…

Vojta: V rockový muzice je nejdůležitější to mít v krvi. Teorie nám to co chceme zahrát pomůže popsat slovy, což může zásadně šetřit čas na zkouškách, rozšiřuje nám naše obzory a schopnost orientovat se. Pokud ale člověk ten rocknroll necejtí, nemá to v krvi, tak mu učebnice kontrapunktu nepomůže.

Na který koncert (ať už s Exil 51 nebo předchozími kapelami) vzpomínáte jako na ten nejlepší a na který máte naopak ty nejhrůznější vzpomínky?

Tomáš: S Apexem to byl asi křest v Malém divadle a s EXILEM asi koncert s kapelou L2 ve Faux Pas a taky FLOOR FEST 2010. S mojí „vedlejší“ kapelou FULL CONTACT byl výbornej zážitek HIP-HOP KEMP…

Vojta: Nejlepší koncert pro mě byl loni na podzim, když jsme se souborem bicích nástrojů Aries hráli před vyprodaným Divadlem F.X.Šaldy. Hostoval nám tam Ondra Ruml a bylo to naprosto super, úplně jinej pocit, když člověk hraje a u mikrofonu stojí opravdovej „pan zpěvák“. Nejhorší vzpomínky mám asi taky na hraní s Aries :) Pamatuju si jeden koncert, kdy začla skladba, kde jsem měl hrát na klávesy a já v tý době koukal na podium z balkónu s tím, že jsem si myslel, že ještě nehrajem. Běžel sem šíleným sprintem, ale bylo tam úplně plnej sál a prodral sem se na pódium těsně před koncem písně.

Honza: S Lorely rád vzpomínám na koncerty ještě na starý Rampě (to bylo někde v roce 2004) v rámci tehdejší soutěže amatérských skupin, super to taky bylo třeba v KÚD s Apex nebo v Opeře. S Exilem se mi nejvíc líbil první koncert ve Vlaku a pak taky FLOORFEST.

Maty: Pro mě to byl křest cédéčka s kapelou Mystream v Malém divadle.

Poměrně často se účastníte různých vyhledávacích soutěží amatérských kapel – na kterou máte jen ty nejlepší vzpomínky a která je podle vás „zbytečná“?

Tomáš: Tak ze zkušeností můžu říct, že už bych se asi nezúčastnil Stárpleje v Jablonci. Což sice není špatná soutěž, ale porotci jsou přeci jenom zaměření spíš na takovej ten klasickej bigbeat (aspoň já z toho měl ten pocit), což je hudba, ke které nemáme moc blízko. Jinak se účastníme Skutečné ligy, což je výborně zorganizovaná soutěž, s perfektním zázemím a navíc jsme i postoupili do 3.kola, takže z týhle soutěže mám dobrej pocit :-)

Honza: Skvělá mi taky přijde Skutečná liga. Jinak špatná mi letos přisla soutěž v PKO. Co se Stárplej na Rampě týká, ta mně osobně přijde v pohodě, chodí tam celkem dost lidí, je to v dobrym klubu a se škatulkováním myslím, že to nějak tragický není. Do budoucna bych se klidně všech zmíněných znovu zúčastnil…

Vojta: My jsme v podstatě začínající kapela, takže pro nás má smysl jakákoliv soutěž. Člověk totiž vždycky stojí před tím problémem, že přijde na podium, má hrozně krátkej čas na to, aby si postavil nástroje a všechno nazvučil. Následuje nějakejch 20 minut hraní, kdy se sotva stačíme rozehrát a najednou, když už se do toho dostanem, máme správně nastavený odposlechy a ošahali sme si nástroje, je konec. Na to si člověk musí zvyknout a tak je podle mě dobře to zkoušet co to jde. Na těch soutěžích, kde jsme byli, bylo vždycky dobře vidět, jak je která kapela zkušená.

Jak vnímáte libereckou scénu? Funguje to tady stejně jako jinde nebo je to tu přece jen „trochu jiné“? Spolupracujete s nějakou spřízněnou kapelou?

Tomáš: Kamarádi a takový ty stálí fanoušci, ty choděj pravidelně, to funguje dobře.. Ale řek bych, že je škoda, že lidi nejsou zvyklí zajít na koncík kapely kterou neznaj.. Ale je možný, že to takhle je ve všech českejch městech.. Jinak co se týče klubů je škoda, že skončilo třeba K.Ú.D., na druhou stranu zase vznikl VLAK, kterej slušně frčí…

Honza: Asi jak říká Tomáš. Jinak myslím, že na liberecký scéně jasně dominuje vlna punk-rocku a skáčka, když to vezmu podle počtu lidí chodících na koncerty… My s naší muzikou jsme trochu stranou. Ideální by bylo dělat párkrát do roka nějaký lokální, žánrově různorodý fesťáky, kde by se sešli fanoušci všech LBC kapel a mohli tak objevit nový grupy… aby se to prostě trochu promísilo.

Vojta: No lidi z kapel se kterýma se bavím si dost stěžujou, že „Liberec je zabitej“. Mě osobně se zdá, že to tady není zas tak špatný. Dá se hrát po hospodách, třeba Černý Panter nebo Barandoff, v klubech – Vlak, Experimentální studio, Faux Pas nebo Casta a když se člověk snaží, tak se dá zařídit i něco honosnějšího, třeba Malé divadlo nebo nějaký ze sálů v Lidových sadech, kde je k dispozici např. i letní scéna pro venkovní hraní. Možností kde hrát je daleko víc než ty co sem zmínil. Pokud má někdo hluboko do kapsy a bojí se, že by sál, zvukaře popř. hostující kapely nezaplatil, lze např. podat žádost o poskytnutí podpory z kulturního fondu města Liberec. Myslím, že je tady prostor pro kapelu jakéhokoliv žánru a velikosti, stačí troška snahy. Druhou stránkou mince jsou samozřejmě lidi co na koncerty chodí – je pravda, že Liberec asi není vyloženě ráj pro hudebníky. Na druhou stranu vím, že tady na amatérské úrovni funguje spousta kapel, na které prostě lidi chodí a to i když hrajou třeba dvakrát za měsíc. Třeba Demaja, DooWhenBlade nebo Look-out. Myslim, že přinejmenším oni jsou důkazem toho, že i v Liberci to jde.

Jaké jsou nejbližší plány kapely a jaké jsou obecně vaše ambice?

Tomáš: No hlavním nejbližším plánem je dotočit desku, naplánovat a hlavně zrealizovat křest a taky se dostat co nejdál v již zmíněné Skutečné lize. Jinak obecně – dostat se na známý fesťáky a hrát a hrát a hrát..

Honza: Souhlas s Tomášem :-).

Odpovídali: Tomáš Prokop, Honza Odvárka, Vojta Šilhán, Maty Veselý

>> Exil 51 vystoupí 20. listopadu 2010 v klubu Vlak na akci 3 roky LBCmusic.cz!

>> http://bandzone.cz/exil51